Ο θεολογικός λόγος περί των εσχάτων, δεν είναι ούτε εύκολος ούτε ακίνδυνος. Και τούτο, διότι αναφέρεται σε θέματα όχι απλώς του αγνώστου μέλλοντος, αλλά και σε θέματα του εσχάτου μέλλοντος του κτιστού χωροχρόνου, καθώς και της άχρονης και ατελεύτητης αιωνιότητας, όπως είναι π.χ. ο θάνατος του ανθρώπου και τα μετά από αυτόν, τα μέλλοντα να συμβούν στην ιστορία, η Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, η Κοινή Ανάσταση των νεκρών, η Γενική Κρίση των ανθρώπων, η αιώνια Βασιλεία του Θεού και η αιώνια καταδίκη των αμετανόητων αμαρτωλών.
Το ΘΕΜΑ της Χριστιανικής Εσχατολογίας δεν είναι ούτε ο Αντίχριστος ούτε η Κόλαση, αλλά ο Χριστός και η θριαμβευτική οριστική Νίκη του κατά του Κακού και η αιώνια Βασιλεία του.
Η ΣΟΒΑΡΗ, λοιπόν, και ενδελεχής μελέτη και αναφορά στο θέμα των εσχάτων είναι επιβεβλημένη, αφ’ ενός, για την αποκατάσταση της αλήθειας, ως προς τα θέματα του Αντιχρίστου και της Κολάσεως, και αφ’ ετέρου, για την ανάδειξη της σημασίας της πίστεως και της ελπίδος στον Χριστό, το κοσμοσωτήριο έργο του Οποίου ολοκληρώνεται και τελειώνεται μεν κατά τους έσχατους καιρούς, οριστικοποιείται δε με την έναρξη της 8ης άχρονης Ημέρας της αιώνιας Βασιλείας του.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1.- Οι περί του κόσμου και του χρόνου αντιλήψεις των αρχαίων λαών
2.- Οι εσχατολογικές αντιλήψεις των αρχαίων λαών
3.- Η περί του χωροχρόνου χριστιανική διδαχή
4.- Η περί της 8ης Ημέρας χριστιανική διδαχή
5.- Οι εσχατολογικές απόψεις των Ρωμαιοκαθολικών
6.- Οι εσχατολογικές απόψεις των Προτεσταντών
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Ο ΕΒΔΟΜΑΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
Η ΥΠΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΞΑΗΜΕΡΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΤΙΣΤΩΝ ΟΝΤΩΝ
(Αγιογραφική θεώρηση)
1.- Η Δημιουργία του χωροχρόνου (Η Πρώτη Κτίση)
2.- Η δημιουργία του ανθρώπου
3.- Η δυνατότητα διατήρησης της ύπαρξης και της ζωής των κτιστών όντων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΚΑΚΗ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΤΩΝ ΚΤΙΣΤΩΝ ΟΝΤΩΝ
1.- Ο διπλός θάνατος των ανθρώπων
2.- Η υπό του αγαθού Θεού αλλοίωση του αρνητικού χαρακτήρα του σωματικού θανάτου
3.- Η ακούσια αλλοίωση των μη έλλογων κτιστών όντων
4.- Το «Πρωτοευαγγέλιον» της αποκατάστασης του ανθρώπου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
Η ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
(Χριστολογική θεώρηση)
1.- Η εσχατολογική σημασία της Ενσαρκώσεως
2.- Η εσχατολογική σημασία του λόγου του Χριστού
3.- Η εσχατολογική σημασία του έργου του Χριστού
4.- Η εσχατολογική σημασία του θανάτου και της Αναστάσεως του Χριστού
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
Η ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙ ΓΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
(Εκκλησιολογική θεώρηση)
1.- Η εσχατολογική σημασία της ένταξης στη ζωή της επί γης Εκκλησίας
2.- Η εσχατολογική φύση και χαρακτήρας της Εκκλησίας
3.- Η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού
4.- Η υπό της Εκκλησίας μέριμνα για τις ψυχές των κεκοιμημένων μελών της
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ
Η ΣΑΒΒΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
(Εσχατολογική θεώρηση)
1.- Η ύπαρξη της ψυχής μετά τον θάνατο του σώματος
2.- Ο τρόπος ύπαρξης της ψυχής στην αδιάστατη κατάστασή της (Μέση Κατάσταση)
3.- Η Μερική Κρίση των ψυχών
4.- Η Μερική Κρίση των ψυχών των ευσεβών ανθρώπων
5.- Η Μερική Κρίση των ψυχών των ασεβών ανθρώπων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ
ΤΑ ΕΣΧΑΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ ΕΒΔΟΜΑΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΥ
1.- Η εμφάνιση και δράση του Αντιχρίστου
2.- Η εσχατολογική νίκη του Χριστού κατά του Αντιχρίστου
3.- Η χιλιετής Βασιλεία του Χριστού επί της Γης
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η 8η ΑΤΕΛΕΥΤΗΤΗ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΑ ΗΜΕΡΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΤΑ ΠΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
(Αγιογραφική θεώρηση)
1.- Εντυπωσιακά ιστορικά γεγονότα
2.- Η συντέλεια του εβδοματικού χωροχρόνου
3.- Η ανακαίνιση της κτιστής δημιουργίας
4.- Η Κοινή Ανάσταση των νεκρών και η υπαρξιακή αλλαγή των ζώντων (Η Τρίτη Κτίση)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ
1.- Αγιογραφικές αναφορές
2.- Η Γενική Κρίση των ανθρώπων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΑ ΣΤΕΡΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
1.- Η αιώνια ζωή των δικαίων και ευσεβών ανθρώπων
2.- Η Βασιλεία του Θεού. Η φύση και ο χαρακτήρας της
3.- Η μορφή της Βασιλείας του Θεού
4.- Η μεταϊστορική κατάσταση των ασεβών και αμαρτωλών ανθρώπων (η Κόλαση)
5.- Το περί αποκαταστάσεως των πάντων ζήτημα
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
ΟΙ ΕΣΧΑΤΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
(Ποιμαντική θεώρηση)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΤΑ ΕΣΧΑΤΑ ΩΣ ΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ
1.- Τα έσχατα ως μελλοντικά και υπερβαίνοντα την γνωστική ικανότητα του ανθρώπου
2.- Η πραγμάτωση των υπό της θεϊκής Αποκαλύψεως προαναγγελθέντων γεγονότων του παρελθόντος και του παρόντος ως εγγύηση για την αλήθεια των περί των μελλόντων και εσχάτων αποκαλύψεων
3.- Η παντογνωσία και παντοδυναμία του Θεού ως εγγύηση για τον απόλυτο έλεγχο των μελλόντων και των εσχάτων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΥΠΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΡΙΞΗ, ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΩΝ ΕΣΧΑΤΩΝ
1.- Η διαχρονική Ποιμαντική συμβολή της Εκκλησίας
2.- Η εκκλησιαστική (ομαδική) αντιμετώπιση των εσχάτων
3.- Καύση των νεκρών, Ευθανασία, Αυτοκτονία
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ