ΖΩΟΝ ΘΕΟΥΜΕΝΟΝ – ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
[…] Το σημαντικό στο κείμενο αυτό είναι ότι αποτελεί διδασκαλία όχι τριαδολογική, αλλά καθαρά κοσμολογική και ανθρωπολογική. Υπογραμμίζεται, δηλαδή, σ’ αυτό, όχι τόσο η σχέση του Λόγου προς τον Πατέρα -σχέση που προϋποτίθεται και που ο απόστολος Παύλος αναπτύσσει αλλού- όσο η σημασία του Χριστού για τον άνθρωπο. Το σημείο αυτό κλείνει μέσα του μεγάλη σπουδαιότητα, γιατί κάνει φανερή τη χριστολογική διάσταση της ανθρωπολογίας του Παύλου. Η διάσταση αυτή του όρου «εικών» φανερώνεται εξ άλλου και στη θεμελιώδη διδασκαλία του Αποστόλου, ότι ο άνθρωπος για να ολοκληρωθεί πρέπει να φορέση «την εικόνα του επουράνιου ανθρώπου», του Χριστού (Α’ Κορ. 15, 49), να φθάση «εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού» (Εφ. 4, 13), και αυτό «ίνα μηκέτι η νήπιος» (Εφ. 4, 14). Η ενηλικίωση του ανθρώπου συμπίπτει για τον Παύλο με τη χριστοποίηση. […](Από την παρουσίαση του εκδότη)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΖΩΟΝ ΘΕΟΥΜΕΝΟΝ – ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1.- ΕΙΚΟΝΑ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΔΕΡΜΑΤΙΝΟΙ ΧΙΤΩΝΕΣ
Α. ΕΙΚΟΝΑ ΘΕΟΥ
Ι. Ο άνθρωπος εικόνα του αρχέτυπου «εικών Εικόνος»
ΙΙ. Αρχέτυπο του ανθρώπου, ο σαρκωθείς Λόγος
Β’ ΔΕΡΜΑΤΙΝΟΙ ΧΙΤΩΝΕΣ
Ι. Γενικό ανθρωπολογικό περιεχόμενο
ΙΙ. Η μετατροπή των προπτωτικών δυνάμεων του «κατ’ εικόνα» σε δερμάτινους χιτώνες
ΙΙΙ. Ο δίμορφος χαρακτήρας των δερματίνων χιτώνων
IV. Ανθρωπολογικές και κοσμολογικές διαστάσεις της δίμορφης πραγματικότητας των δερματίνων χιτώνων
Γ’ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΕΡΜΑΤΙΝΩΝ ΧΙΤΩΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ – ΚΟΣΜΟΥ
2.- Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Α’ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Β’ Η ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Γ’ Η ΒΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Δ’ ΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Ε’ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
3.- ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΘΕΟ
Α’ ΤΑ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
Β’ ΤΑ ΠΡΟΠΤΩΤΙΚΑ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
Γ’ ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΡΙΒΗΣ
Δ’ ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ
Ε’ Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
4.- ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Α’ ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ
Β’ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
Γ’ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΝΥΣΣΗΣ
Δ’ ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ
Ε’ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΒΑΣΙΛΑ
ΣΤ’ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
5.- ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
ΠΙΝΑΚΕΣ
Α’ Ευρετήριο πατερικών χωρίων
Β’ Ευρετήριο θεμάτων
Γ’ Tables des Matieres