Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ΜΥΡΟΒΛΗΤΗΣ
Πάμε… στη Θεσσαλονίκη τον 3ο μετά Χριστό αιώνα.
Ολόγυρα στη «Νύμφη του Θερμαϊκού» ξετυλίγεται η φύση όλο ομορφιά. Τόπος κατάφυτος, τόπος κατάδεντρος, τόπος κατάκαρπος, γόνιμα χώματα. Περνούνε οι ταξιδιώτες, που πάνε στη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα σε κοιλάδες, σε όμορφούς λόφους, σε βουνοπλαγιές, σε χαμοκελαϊδιστές νεροσυρμές. Και διασχίζουν και μικρά και μεγάλα ποτάμια που ζώνουν την όμορφη πόλη…
Η Θεσσαλονίκη κτίστηκε τον 4ο αιώνα προ Χρίστου, και το όνομά της το πήρε από την αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τη Θεσσαλονίκη. Όταν ρίξουμε μια ματιά στο χάρτη, και δούμε τη θέση που είναι κτισμένη, καταλαβαίνουμε αμέσως, γιατί έπαιξε ένα τόσο μεγάλο ρόλο στην ιστορία της Ελλάδος. Δέσποζε στην κοσμοϊστορική θάλασσα του Αιγαίου, απ’ όπου έρχονταν σε επικοινωνία η Δύση με την Ανατολή.
Ολόκληρη η πόλη ήταν κτισμένη στην όμορφη ακρογιαλιά του κόλπου που ανοίγεται στο βορειοδυτικό άκρο του Θερμαϊκού. Απλωνόταν ήρεμη κι ανέβαινε κλιμακωτή προς το βουνό, σκεπάζοντας ένα από τους λόφους του Χορτιάτη.
Καθώς το πλοίο, σχίζοντας τα γαλανά νερά, πλησίαζε προς το λιμάνι, ο ταξιδιώτης μπορούσε ν’ απολαύσει την πολυποίκιλη γραφικότητα της όμορφης πόλης. Δεξιά κι αριστερά στην παραλία, σαν ακοίμητοι φρουροί υψώνονται οι δυο πύργοι της. Στα ανατολικά ο περίφημος Λευκός Πύργος και προς τα δυτικά ο Τοπχανέ. Τα μακρά της τείχη, που κορυφώνονταν προς το πάνω μέρος από την Ακρόπολη με τους πύργους της και τις επάλξεις της, έδιναν μια γραφικότητα σ’ όλη την άποψη της πόλης.
Τούτη η πόλη υπήρξε η «μεγάλη θύρα», η «αληθινή Ωραία Πύλη», όπως την ονόμασαν, απ’ όπου μπήκε στην Ευρώπη ο Χριστιανισμός Στην πόλη αυτή, μετά τους Φιλίππους, ο μεγάλος σποριάς του Χριστιανισμού, ο απόστολος Παύλος, έσπειρε συστηματικά το σπόρο της αλήθειας του Χριστού, για πρώτη φορά. […]
(Απόσπασμα από το περιεχόμενο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ΜΥΡΟΒΛΗΤΗΣ
Με τη λόγχη και το λόγο
Ατρόμητος μάρτυρας
Ο μεγάλος προστάτες
Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου
Γιορτές, ύμνοι, λόγοι εγκωμιαστικοί
Στα νεώτερα χρόνια